Zadaniem pompy podciśnieniowej jest wytworzenie podciśnienia
o odpowiedniej wartości wynoszącej ok. 0,8…1,0 bar, które jest
wykorzystywane do napędu siłowników pneumatycznych stosowanych w
różnych układach i podzespołach systemów sterowania silników ZS,
jak również innych układów pojazdu. Należą do nich układy
recyrkulacji spalin (ARF), turbodoładowania, wspomagania układu
hamulcowego, sterowania centralnym zamykaniem czy klapami
nawiewu powietrza itp. Istnieją różne rozwiązania konstrukcyjne
pomp podciśnieniowych. Najczęściej wykorzystywana jest pompa
łopatkowa, zamocowana na korpusie silnika i napędzana
bezpośrednio wałkiem rozrządu. Parametrem charakteryzującym
pompę jest jej wydajność, która musi być na tyle duża, aby w
każdych warunkach pracy silnika zasilić układy korzystające z
wytworzonego przez nią podciśnienia. Diagnoskop silnikowy FSA
7XX dzięki wyposażeniu w czujnik ciśnienia powietrza umożliwia
weryfikację pracy pompy podciśnieniowej i związanych z nią
układów sterowania. Głównym celem badania pompy jest kontrola
wartości wytworzonego przez nią podciśnienia przy jej
maksymalnym obciążeniu. W tym celu, podczas pomiaru podciśnienia
należy zasymulować w pojeździe różne warunki pracy pompy np.
poprzez wielokrotne naciskanie na pedał hamulca. Tego typu
działanie pozwoli przeprowadzić badanie wystarczające do oceny
pracy pompy podciśnieniowej. W sprawnej pompie podczas pomiarów
w mierzonym układzie pneumatycznym nie powinno dochodzić do
obniżenia podciśnienia. Wartość spadku podciśnienia jest miarą
sprawności pompy podciśnieniowej. Zbyt niskie podciśnienie może
wywołać ograniczenie w działaniu siłowników pneumatycznych np.
przez zawężenie ich zakresu pracy, co w konsekwencji spowoduje
wadliwe działanie niektórych układów pojazdu.
•Warunki przeprowadzenia pomiarów pompy podciśnieniowej
–Zapiąć krokodylki – czerwony na klemę plusową a czarny na klemę
minusową akumulatora.
-Założyć sondę temperatury oleju w miejsce bagnetu do pomiaru
poziomu oleju.
-Podłączyć żółtą końcówkę pomiarową kanału CH1 do styku
sygnałowego na złączu elektrycznym elektrozaworu lub na
odpowiedni styk na wtyczce sterownika silnika.
-Podłączyć niebieską końcówkę pomiarową kanału CH1 do masy
pojazdu.
-Elastyczny wąż gumowy z FSA 7XX za pomocą trójnika podłączyć do
pompy podciśnieniowej.
Schemat połączeń do pomiaru pompy podciśnieniowej
•Algorytm wyboru funkcji pomiarowej
Z menu diagnoskopu wybrać funkcję pomiarową w kolejnych krokach:
FSA 720/740/750 → Test podzespołów → Obszar dolotu → Pompa
podciśnieniowa
•Opis przeprowadzonych badań wraz z interpretacją wyników
pomiarów
Przed przystąpieniem do wykonania pomiarów, w celu ustalenia
ciśnienia referencyjnego, należy wyzerować wskazania wbudowanego
w głowicę diagnoskopu czujnika ciśnienia powietrza. Można tego
dokonać na ekranie początkowym, włączając przycisk F3 /
Zerowanie. Szczegółowy opis zerowania znajduje się we
wprowadzeniu do poradnika.
Wyk. 1. Przebieg podciśnienia z pompy podczas pracy silnika
Podczas badania pompy oprócz wartości podciśnienia otrzymuje się
wyniki pomiarów takich parametrów, jak: napięcie i prąd
wysterowania elektrozaworu, temperatura płynu chłodniczego czy
obroty silnika (wyk. 1). Zarejestrowana krzywa przebiegu
podciśnienia wskazuje na prawidłową pracę pompy podciśnieniowej.
Podciśnienie utrzymujące się na poziomie ok. 0,8 bar gwarantuje
prawidłowe działanie siłowników pneumatycznych zasilanych z
pompy podciśnieniowej.
Oprócz badania pompy przy użyciu tej samej funkcji pomiarowej
można dokonać oceny funkcjonowania elementów układów sterowania
wykorzystujących w swej pracy podciśnienie. Zazwyczaj są to
zawory elektromagnetyczne sterowane ze sterownika silnika
sygnałem o zmiennym współczynniku wypełnienia impulsu (PWM).
Zmiana sposobu pomiaru polega na zdemontowaniu przewodu
pomiarowego wraz trójnikiem z głównego przewodu podciśnieniowego
pompy i zamocowaniu go w przewodzie pomiędzy badanym zaworem
elektro-pneumatycznym a siłownikiem wykonawczym.
Badanie polega na kontroli podciśnienia panujacego w przewodzie
pneumatycznym pomiędzy zaworem elektromagnetycznym a siłownikiem
pneumatycznym badanego układu. W ten sposób można ocenić
charakterystykę zaworu. Zazwyczaj, wraz ze wzrostem
współczynnika PWM sygnału sterującego rośnie wartość
podciśnienia w przewodzie.
Schemat połączeń do pomiaru podciśnieniowego obwodu sterującego
•Przykładowy schemat elektryczny układu zawierającego badane
elementy
Sch. 1. Schemat elektryczny układu z zaworami
elektromagnatycznymi - pojazd oznaczony w ESI[tronic] poprzez
Klucz RB: VWW 1398
Legenda
Y2 – zawór recyrkulacji spalin.
Y3 – zawór regulacjii ciśnienia doładowania.
X13 – złącze sterownika EDC.
Pin 29 – sterowanie elektrycznym zaworem układu recyrkulacji
spalin.
Pin 15 – sterownie elektrycznym zaworem regulacji ciśnienia
doładowania.
Autorzy
Inż. Jerzy Gładysek
Mgr inż. Michał Gładysek
GŁADYSEK BOSCH SERVICE
Kraków
© Wszystkie prawa zastrzeżone