Elektromagnetyczny zawór regulacji ciśnienia w systemie Common Rail
Zawór regulacyjny ciśnienia (DRV) ustala i utrzymuje wymagane
wysokie ciśnienie paliwa w zasobniku systemu CR niezależnie od
obciążenia silnika. Aby ustalić wymagane ciśnienie, zawór
otwiera się i część paliwa odpływa przewodem do zbiornika
paliwa. W celu zwiększenia ciśnienia w zasobniku zawór zamyka
się, odcinając obwód wysokiego ciśnienia od obwodu niskiego
ciśnienia. Zawór regulacyjny ciśnienia zamocowany jest w pompie
wysokiego ciśnienia lub w zasobniku paliwa. Sterowanie zaworem
polega na regulacji średniego prądu elektrozaworu poprzez zmianę
współczynnika wypełnienia impulsu sygnału sterującego. Nie
wysterowany zawór utrzymuje ciśnienie paliwa w zasobniku na
poziomie ok. 6 MPa (60 bar), które jest zbyt niskie, aby doszło
do uruchomienia elektromagnetycznych wtryskiwaczy systemu Common
Rail. W celu zwiększenia ciśnienia paliwa do poziomu normalnej
pracy wtryskiwaczy (powyżej 20 MPa) system wtryskowy steruje
cewką regulatora ciśnienia, zmieniając współczynnik wypełnienia
impulsu. Dla wolnych obrotów współczynnik ten wynosi 18…25%.
•Warunki przeprowadzenia pomiarów zaworu regulacji ciśnienia
–Zapiąć krokodylki – czerwony na klemę plusową a czarny na klemę
minusową akumulatora.
–Podłączyć żółtą końcówkę pomiarową kanału CH1 do styku
sygnałowego na złączu elektrycznym elektrozaworu lub na
odpowiedni styk na wtyczce sterownika silnika.
–Podłączyć niebieską końcówkę pomiarową kanału CH1 do masy
pojazdu.
–Zapiąć cęgi prądowe 30A na przewodzie zasilającym lub
sterującym zaworem regulacji ciśnienia.
Schemat połączeń do pomiaru zaworu regulacji ciśnienia
•Algorytm wyboru funkcji pomiarowej
Z menu diagnoskopu wybrać funkcję pomiarową w kolejnych krokach:
FSA 720/740/750 → Test podzespołów → Zasilanie paliwem → Zawór
regulacyjny ciśnienia
•Przykładowy schemat elektryczny układu zawierającego badany
element
Sch. 1. Schemat elektryczny z zaworem regulacji ciśnienia -
pojazd oznaczony w ESI[tronic] poprzez Klucz RB: MB 3322
Legenda
Y4 – zawór regulacji ciśnienia szyny paliwowej.
Pin 4.31 – zasilanie zaworu ciśnienia.
Pin 4.21 – sygnał sterowania zaworem ciśnienia.
X13 – złącze sterownika systemu wtryskowego Common Rail.
•Opis przeprowadzonych badań wraz z interpretacją wyni-ków
pomiarów
Przed pomiarem w celu ustalenia ciśnienia referencyjnego, należy
wyzerować wskazania wbudowanego w głowicę diagnoskopu czujnika
ciśnienia powietrza. Można tego dokonać na ekranie początkowym,
włączając przycisk F3 / Zerowanie. Szczegółowy opis zerowania
znajduje się we wprowadzeniu do poradnika.
Po wybraniu z menu funkcji pomiarowej i włączeniu przycisku F3 /
Start, można skorzystać z wyboru rodzaju pomiaru, naciskając
przycisk F4 / Krzywe. Do dyspozycji jest pomiar sygnału
napięciowego lub prądowego sterującego zaworem regulacji
ciśnienia.
W tym przypadku, jak w większości pojazdów samochodo-wych, cewka
elektromagnesu regulatora jest sterowana masą. Dlatego przy
pomiarach napięciowych dodatnia sonda pomiarowa diagnoskopu jest
podłączona do cewki regulatora od strony sterowania masą
podawaną przez sterownik systemu CR. Druga, ujemna sonda
pomiarowa jest podłączona bezpośrednio do masy pojazdu.
Wyk. 1. Przebieg sygnału sterującego zaworem regulacji
ciśnienia w zasobniku
Mierzone przebiegi napięciowe mają postać sygnału prosto-kątnego
o wyraźnie asymetrycznym przebiegu, którego wypełnienie (PWM)
wynosi 17 %, co jest charakterystyczne dla wolnych obrotów
silnika (wyk. 1). W górnej części ekranu przedstawiona jest
tabela wyników pomiarów towarzyszących badaniu oraz tych, które
powstają wprost z analizy mierzonego przebiegu. Napięcie CH1 max
i napięcie CH1 min wynika z pomiaru maksymalnego i minimalnego
poziomu mierzonego sygnału oscyloskopowego. Podłączone cęgi
prądowe umożliwiają pomiar skutecznej wartości prądu płynącego
przez cewkę regulatora ciśnienia. W tym wypadku częstotliwość
jest parametrem stałym, który nie ulega zmianom podczas całego
procesu sterowania zaworem ciśnienia. Z kolei wartość bardzo
ważnego parametru, jakim jest współczynnik wypełnienia impulsu,
rośnie wraz ze wzrostem ciśnienia paliwa, który towarzyszy
wzrostowi obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Dla wolnych
obrotów silnika kilkuprocentowa wartość współczynnika PWM może
wskazywać na zabrudzenie sitka regulatora ciśnienia. W takim
przypadku odpływ paliwa jest niewystarczający, co powoduje
wzrost ciśnienia w zasobniku. Aby zmniejszyć ciśnienie paliwa,
sterownik systemu wtryskowego zmniejsza wysterowanie
elektrozaworu regulatora ciśnienia. Zbyt duży współczynnik
(ponad 25%) może wynikać z nieszczelności występujących w
układzie paliwowym. Ich powodem mogą być duże przelewy powstałe
w wyniku uszkodzenia wtryskiwaczy lub zbyt mały wydatek pompy
wysokiego ciśnienia.
Autorzy
Inż. Jerzy Gładysek
Mgr inż. Michał Gładysek
GŁADYSEK BOSCH SERVICE
Kraków
© Wszystkie prawa zastrzeżone