W celu zwiększenia napełniania cylindra stosuje się tzw.
doładowanie. Polega ono na powiększeniu ilości wprowadzanego
powietrza pod zwiększonym ciśnieniem i niezmienionej
temperaturze. Powoduje to zwiększenie jego gęstości a tym samym
masy w cylindrze silnika. W większości samochodów doładowanie
jest realizowane przez turbosprężarkę wykorzystującą energię
spalin lub mechaniczny kompresor. Dzięki zastosowaniu czujnika
ciśnienia bezwzględnego w głowicy diagnoskopu silnikowego FSA
7XX można dokonać pomiaru ciśnienia doładowania silnika, a
następnie przeprowadzić analizę przebiegu oscyloskopowego i
ocenić wartości zmierzone (prędkość obrotową, ciśnienie
doładowania i temperaturę silnika).
•Warunki przeprowadzenia pomiarów ciśnienia doładowania
-Zapiąć krokodylki - czerwony na klemę plusową a czarny na klemę
minusową akumulatora.
-Założyć sondę temperatury oleju w miejsce bagnetu do pomiaru
poziomu oleju.
-Elastyczny wąż gumowy z FSA 7XX podłączyć przy użyciu trójnika
do przewodu prowadzącego ze sprężarki do podci-śnieniowego
zaworu regulacji ciśnienia (w przypadku turbo-sprężarek z
kanałem obejściowym). W niektórych przypad-kach nie występuje
króciec przyłączeniowy w kolektorze ssącym. Wtedy należy podpiąć
się w przewód pomiędzy czujnikiem ciśnienia doładowania a
kolektorem ssącym. W sytuacji, gdy czujnik ciśnienia doładowania
jest przykręcony bezpośrednio do kolektora ssącego można
samodzielnie wykonać odpowiednią redukcję przejściową. W miejsce
zdemontowanego czujnika ciśnienia doładowania montuje się
króciec połączeniowy z trójnikiem, a do niego przytwierdza się
ten czujnik.
Schemat połączeń do pomiaru ciśnienia doładowania
•Algorytm wyboru funkcji pomiarowej
Z menu diagnoskopu wybrać funkcję pomiarową w kolejnych krokach:
FSA 720/740/750 → Badanie → Ciśnienie doładowania
•Opis przeprowadzonych badań wraz z interpretacją wyników
pomiarów
Przed przystąpieniem do wykonania pomiarów, w celu ustalenia
ciśnienia referencyjnego, należy wyzerować wskazania wbudowanego
w głowicę diagnoskopu czujnika ciśnienia powietrza. Można tego
dokonać na ekranie początkowym, włączając przycisk F3 /
Zerowanie. Szczegółowy opis zerowania znajduje się we
wprowadzeniu do poradnika.
Pomiar można wykonać na dwa sposoby: w trybie automa-tycznym po
włączeniu przycisku F5 / Okno n lub w trybie ręcznym z
możliwością zapisu poszczególnych faz pomiaru poprzez przycisk
F4 / Zapisz.
Wyk. 1. Wynik przeprowadzonego automatycznego testu ciśnienia
doładowania w funkcji prędkości obrotowej silnika
Pierwszy pomiar (wyk. 1) został przeprowadzony w trybie
automatycznym dla czterech różnych prędkości obrotowych silnika:
800, 2000, 3500 i 4500 obr/min, zgodnie z podpowiedziami
dostępnymi po wywołaniu pliku pomocy przy użyciu przycisku F2
/Pomoc. Zwiększając prędkość obrotową silnika zgodnie z
wartościami wymaganymi, w górnym oknie pomiarowym jest widoczny
stopniowy wzrost ciśnienia doładowania. Zgodnie z
przeprowadzonym wcześniej ustawieniem ciśnienia referencyjnego,
wartość mierzonego ciśnienia doładowania jest wartością względną
odniesioną do ciśnienia atmosferycznego. Przyrosty ciśnienia
świadczą o poprawnej pracy sprężarki i jej zdolności do
sprężania powietrza doładowującego. Po osiągnięciu wymaganej
przez test prędkości obrotowej pomiar zostaje automatycznie
zakończony, co jest sygnalizowane stosownym komunikatem
wyświetlonym w górnym pasku informacyjnym monitora.
Drugi test (wyk. 2) wykonano w trybie ręcznym, który polegał na
pomiarze ciśnienia doładowania podczas swobodnego przyspieszania
prędkości obrotowej silnika. Program badawczy diagnoskopu
umożliwia w pełni wykorzystanie tej funkcji pomiarowej podczas
pomiarów ciśnienia doładowania na hamowni podwoziowej. W ten
sposób można zasymulować rzeczywiste warunki drogowe poprzez
zadawanie obciążenia w całym zakresie pracy silnika.
Wyk. 2. Przebieg ciśnienia doładowania podczas okresowego
dodawania gazu
Autorzy
Inż. Jerzy Gładysek
Mgr inż. Michał Gładysek
GŁADYSEK BOSCH SERVICE
Kraków
© Wszystkie prawa zastrzeżone