Artykuł: Testowanie, sprawdzenie wtryskiwaczy Common Rail

TESTOWANIE WTRYSKIWACZY SYSTEMU COMMON RAIL

Wstęp

Wtryskiwacze są najbardziej narażonymi na usterki, w związku z tym najczęściej naprawianymi elementami układu paliwowego systemu Common Rail. Oprócz normalnego zużycia elementów występują różnego rodzaju uszkodzenia wtryskiwaczy jak np. pęknięcia wewnętrznych uszczelek czy nieszczelności rozpylaczy paliwa. Największym wrogiem wtryskiwaczy jest nieodpowiedniej jakości paliwo, często zabrudzone, posiadające domieszki wody i innych niepożądanych składników chemicznych. Bardzo precyzyjnie wykonane elementy wtryskiwacza jak np. tłok sterujący wraz z gniazdem zaworu z kulką, czy iglica wtryskiwacza w zetknięciu z zanieczyszczeniami ulegają erozji, co w konsekwencji prowadzi do ich nieuchronnego uszkodzenia. Zabrudzenia mogą również powstawać w wyniku niestarannego montażu wtryskiwacza w głowicy silnika. Nawet niewidzialny gołym okiem brud może spowodować zablokowanie zaworka sterującego (Delphi) lub podwieszanie się iglicy wtryskiwacza. Należy pamiętać, że luzy jakie pojawiają się we wtryskiwaczach CR są na poziomie kilku mikrometrów.

Aby prawidłowo zdiagnozować usterki wtryskiwaczy, trzeba przeprowadzić szereg zabiegów przy użyciu nieraz bardzo kosztownych urządzeń testujących. Przed przystąpieniem do testowania wtryskiwaczy należy przede wszystkim usunąć brud nie tylko z powłok zewnętrznych wtryskiwacza, ale również ze względu na urządzenia testujące, dokonać odczyszczenia wewnętrznych elementów wtryskiwacza. Zabrudzenia można usunąć w sposób chemiczny, stosując odpowiednie preparaty. Najskuteczniejszą metodą czyszczenia jest kąpiel poszczególnych elementów wtryskiwacza w myjce ultradźwiękowej. Preparaty chemiczne dostosowane do czyszczenia aparatury wtryskowej diesla łączone są z wodą w odpowiedniej podanej przez producenta proporcji (najczęściej na jedną część preparatu przypada pięć części wody). Myjki posiadające grzałki umożliwiają podgrzanie kąpieli do ok. 70 ᵒC, co w zasadniczy sposób przyspiesza proces czyszczenia. Nie każda myjka ultradźwiękowa nadaje się do czyszczenia precyzyjnych elementów stosowanych we wtryskiwaczach diesla. Właściwe urządzenia myjące powinny posiadać funkcję odgazowania kąpieli, aby nie dochodziło do tzw. zjawiska kawitacji.

Ocena wzrokowa elementów wtryskiwacza
Elementy wtryskiwacza muszą być poddane wnikliwej ocenie wzrokowej, najlepiej za pomocą mikroskopu o minimum 50-cio krotnym powiększeniu. Wtedy ujawniają się nawet najmniejsze usterki elementów wtryskiwacza. Po prawidłowym, zgodnym z technologią producenta zmontowaniu wtryskiwacza może on być poddany badaniu na specjalnym urządzeniu testującym. Przy wtryskiwaczu piezoelektrycznym ze względu na brak fabrycznej technologii naprawy bardziej bezpieczne jest jego wewnętrzne czyszczenie specjalnym detergentem z jednoczesnym wysterowaniem elektrycznym. Wtedy nie występuje niebezpieczeństwo jego uszkodzenia podczas rozbierania i składania. Ponadto badany na testerze wtryskiwacz nie będzie zanieczyszczał toru pomiarowego urządzenia testującego. Pomiary elektrycznych parametrów wtryskiwaczy Pierwszym testem, jakiemu poddawane są wtryskiwacze systemu CR jest badanie ich parametrów elektrycznych. Niektóre urządzenia testujące mają fabrycznie wbudowane funkcje pomiaru rezystancji czy pojemności elektrycznej. Jednak zawsze w tym celu można posłużyć się bardziej zaawansowanym technicznie multimetrem czy mostkiem RLC. Poniżej zostały podane wcześniej zmierzone podstawowe parametry niektórych wtryskiwaczy , których wartości należy traktować orientacyjnie.

Wtryskiwacze elektromagnetyczne:
Bosch – nr kat. 0 445 110 190: Rezystancja - 0,4 Ω; Indukcyjność - 0,22 mH
Delphi – nr kat. EJBR02201Z: Rezystancja - 0,4 Ω; Indukcyjność - 0,12 mH

Wtryskiwacze piezoelektryczne:
Siemens – nr kat. Volkswagena 0 3L 130 277B: Rezystancja – 200 kΩ; Pojemność – 2,7 µF
Bosch – nr kat. 0 445 116 030: Rezystancja – 180 kΩ; Pojemność – 2,2 µF

Niezależnie od typu wtryskiwacza rezystancja pomiędzy stykami elektrycznymi a jego korpusem powinna być nieskończenie duża. Rezystancja rzędu kilkuset kiloomów już może być powodem wykluczenia wtryskiwacza z pracy przez sterownik systemu wtryskowego pojazdu. Taki pomiar jest dokonywany samoistnie najczęściej po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Podczas weryfikacji wtryskiwaczy badanie rezystancji przebicia jest często ignorowane, ponieważ powszechnie sądzi się, że test ten jest przeprowadzany automatycznie przez urządzenie testujące. Jednak ze względu na izolację elektryczną uchwytu wtryskiwacza od jego obwodu sterującego taki pomiar nie jest realizowany.

Badanie strugi rozpylania paliwa

Badanie strugi rozpylania końcówki wtryskiwacza Common Rail na urządzeniu Carbon Zapp CRU2i
Niezwykle istotnym badaniem wtryskiwaczy jest ocena strugi rozpylania paliwa. Aby uzyskać homogeniczny rozkład mieszanki paliwowo-powietrznej, stosuje się między innymi wielootworkowe wtryskiwacze o relatywnie małych średnicach otworów, co wymusza wtrysk o bardzo wysokim ciśnieniu paliwa. Aby struga paliwa była dobrze zatomizowana i równomiernie wtryśnięta do komory spalania, musi być spełniony warunek, że wszystkie otworki będą drożne, a rozpylanie będzie się odbywało przy prawidłowym kącie płaszczyzny rozpylania. Można to ocenić wizualnie, mając do dyspozycji właściwe urządzenie testujące. Praktyka zawodowa pokazuje, że komputerowe badanie dawek paliwa nie zawsze ujawnia niecałkowicie drożne otworki wtryskiwacza.

Badanie parametrów paliwowych wtryskiwacza
Podczas testowania wtryskiwaczy badane są parametry paliwowe np. dawki paliwa w odniesieniu do komputerowej bazy danych. Daje to gwarancję rzetelności pomiaru, a ciężar odpowiedzialności spada na producenta urządzenia testującego. Profesjonalny tester gwarantuje poprawność wyników badań i w efekcie końcowym zadowolenie klienta z przeprowadzonej naprawy. Dodatkową zaletą testerów komputerowych jest możliwość tworzenia i magazynowania własnych baz danych pomiarowych oraz przygotowania wydruku z przeprowadzanych pomiarów, co uwiarygodnia wyniki przeprowadzonych testów. Do podstawowych badań parametrów pomiarów paliwowych zalicza się:
- szczelność rozpylacza, wycieki zewnętrzne
- dawki: pilotażowe, biegu jałowego, pełnego obciążenia- nieraz również częściowego obciążenia
- dawki przelewowe

Urządzenie testujące i czyszczące wtryskiwacze systemu Common Rail typ CRU.2R firmy CARBON ZAPP

Urządzenie do czyszczenia i testowania wtryskiwaczy Common Rail wszystkich typów Carbon Zapp CRU2R

W 2009 r. na polskim rynku pojawiło się w sprzedaży urządzenie testujące wtryskiwacze CR firmy CARBON ZAPP pod nazwą CRU.2 (obecnie CRU.2R). Firma ta od wielu lat specjalizuje się w produkcji urządzeń do obsługi układów paliwowych benzynowych i diesla. W jej ofercie znajdują się urządzenia do testowania i czyszczenia pojedynczych wtryskiwaczy, jak i układów paliwowych w pojazdach samochodowych. CRU.2i jest najbardziej uniwersalnym komputerowym urządzeniem dostępnym na świecie, dzięki któremu możliwe jest kompleksowe badanie wtryskiwaczy, zarówno elektromagnetycznych, jak i piezoelektrycznych.

Zalety CRU.2R
- Wyznaczanie nowych kodów C2i, C3i we wtryskiwaczach Common Rail Delphi oraz we wtryskiwaczach elektromagnetycznych i piezoelektrycznych Bosch
- Testowanie wtryskiwaczy elektromagnetycznych jedno- i dwu-cewkowych oraz piezoelektrycznych w oparciu o komputerową bazę danych
- Bezpłatna baza danych okresowo aktualizowana
- Automatyczny pomiar rezystancji i pojemności elektrycznej
- Szeroka baza danych pomiarowych firmy CARBON ZAPP (Bosch, Delphi, Denso, Siemens - VDO - Continental)
- Aktualizacja bazy danych od producenta urządzenia testującego lub tworzenie własnej bazy danych
- Możliwość drukowania wyników pomiarów
- Mała wrażliwość na zabrudzenie toru pomiarowego ze względu na sposób pomiaru dawek paliwa (pomiar wagowy – brak przepływomierza)
- Testowanie wtryskiwaczy o rezystancji powyżej 1 Ω
- Badanie czasu reakcji wtryskiwacza
- Pomiar ciśnienia otwarcia wtryskiwacza Common Rail
- Ciśnienie do 2500 barów
- Badania rozpylania strugi paliwa
- Czyszczenie wewnętrzne wtryskiwacza za pomocą detergentu bez konieczności jego rozbierania na części składowe
- W zestawie znajduje się wysokiej klasy myjka ultradźwiękowa do czyszczenia elementów wtryskiwacza
- Urządzenie posiada regulowany zawór z manometrem do ustalania ciśnienia paliwa na przelewie wtryskiwacza piezoelektrycznego
- Możliwość podłączenia przystawki do czyszczenia pompowtryskiwaczy
- Możliwość tworzenia multidawek
- Rewitalizacja stosu piezoelektrycznego

Autorzy

Inż. Jerzy Gładysek
Mgr inż. Michał Gładysek

GŁADYSEK BOSCH SERVICE
Kraków

CarTechnik - Generalny importer firmy CARBON ZAPP
https://carbonzapp.pl
© Wszystkie prawa zastrzeżone

Artykuły

Artykuły dotyczące układów wtryskowych diesla wtryskiwacz Common Rail, pompowtryskiwacz oraz pompa rozdzielaczowa, a także inne elementy systemu wtryskowego.

Autorzy
Jerzy Gładysek, Michał Gładysek
Gładysek Bosch Service Kraków